צמחונים וטבעונים הנמנעים מאכילה של מוצרים מן החי נאלצים להתמודד עם מחסור בחלבון הקיים במאכלים אלו, שכידוע מוצרים מן החי מכילים ריכוז גבוה של חלבון החיוני להתפתחות וחיזוק מערכות שונות בגוף, בפרט אצל תינוקות וילדים קטנים שגופם ממשיך לגדול ולהתפתח בקצב מוגבר.

כדי לאפשר לאותם אנשים הנמנעים מאכילה של מזונות מן החי להכניס לגופם חלבון איכותי בכמויות טובות, קיימים תחליפי בשר שונים המהווים אלטרנטיבה מצוינת להכנסת חלבון מן החי ולא בהכרח רק כזה שמגיע מבעלי חיים. אילו תחליפי בשר קיימים כיום שכדאי לאוכלוסייה צמחונית וטבעונית לנסות? נרחיב על כך בשורות הבאות.

מה המטרה של תחליפי בשר?

תחליפי בשר מעידים על מהותם, שהיא למעשה אלטרנטיבה ראויה וגם מזינה לצריכת חלבון מן החי ללא צורך בשינוי אורח החיים שאנשים טבעונים וצמחונים אימצו לעצמם. תחליף בשר הינו מוצר שאיננו מכיל כלל בשר, ורובו מגיע מחומרי גלם טבעיים הקיימים בטבע כמו דגנים וקטניות אותם צמחונים וטבעונים צורכים באופן חופשי. תחליפים אלו מכילים ריכוז גבוה מאוד של חלבון, ולכן הם משמשים חלופה מצוינת לחלבון מן החי שאוכלוסייה זו נמנעת לצרוך.

אילו תחליפי בשר כדאי לנסות?

אחד מתחליפי הבשר המוכרים והאהובים הוא הטופו, שזהו מוצר מאכל המבוסס על פולי סויה והוא עשיר בחלבון. הטעם של הטופו הוא עדין עד לא מורגש, ולכן קל וכיף לשלב אותו במגוון מאכלים. תחליף נוסף הוא הסייטן, שזהו מוצר מאכל נוסף המבוסס על חיטה ויש בו ערכי חלבון גבוהים ומזינים. תחליף בשר נוסף ומעט פחות מוכר הוא ספירולינה , שזוהי אצת מים העשירה בחלבון וויטמינים אותה משלבים עם חלבונים אחרים מן הצומח, וכך מתקבלים תחליפי בשר טעימים ומזינים.